Wednesday, February 24, 2010

dunia oh dunia...

kalau korg baca paper arini mcm2 bnd pelik bin kompius yg berlaku skrg..
jgn citer bab kemalangan, rompak, atau jenayah lain yg biasa..
ini yg luar biasa sket...
nmpk mcm simple tp menarik perhatian aku..hehe...

kes 1:
metro- seorg warga emas kt TTDI mempunyai hobi simpan air kencing dlm baldi..ape hal la nenek sorg nie..kecik2 dulu klu cikgu tny ape hobi..abes2 x tau mst kite ckp kumpul setem kn..x kumpul duit lama tp klu dh kumpul air kencing..errkkk....

kes2:
metro- keluarga pengantin kt melaka saman company katering sebab supply makanan x cukup..bajet 2000 tapi 1000 pun x sampai..hmmmm...pd aku skali skala mmg kene bg pengajaran sket kt katering nie..byk yg skrg kejar keuntungan semata tnp pikir kepuasan pelanggan..mmg kene untung beb..sape nk bisnes klu x nk untung..tp agak-agak le...

kes terkumpul:
ini yg kes aku sendiri buat kes..hehe..dlm paper mcm x de kes..tp aku x puas ati..klu korg perasan bukan arini la..sebelum2 nie pun pernah berlaku yg mana ada berita tersiar yg mengatakan kompeni tertentu telah menipu kite semua...(betul ke ayat aku nie)..aku kasi contoh bagi memudahkan..aku pun dh pening nie..hehehe

contoh 1:
kosmo:ada kopitiam2 yg menggunakan 'arak' dlm masakan diaorg walopun ade tanpa halal..

contoh 2:
metro: kt jasin, dlm asam jawa ada kepala biawak..hah??eeeeeii...


update wif pic: credit to isuhangat.net

ape yg aku nk kecoh kn kt sini, merujuk contoh yg aku dh utarakan...benda2 bab makanan nie mmg kite sensitip...nk pula kite org melayu islam yg mmg jaga bab halal haram nie...knp pihak yg mengeluarkan kenyataan x bgtau kopitiam mn yg terbabit ataupun asam jawa keluaran mana yg terbabit...bukan contoh nie saje..byk lg kn..knp x siarkan saje...supaya bole kite elak dari bersubahat...persoalannya:

persoalan 1:
adakah berita yg di sebarkn benar?klu benar mn bukti? klu ada bukti mn gmbr nye? klu ada gmbr knp x siarkn...??knp....

~anda atau aku sendiri mungkin penah termakan makanan2 dr jenama ni..kite terlalu percaya logo halal..sedangkan x la halal sgt...patut la perut aku susah nk diet..byk sgt termakan makanan diragui..~~

No comments: